Nacházíte se: TESTY MOTOCYKLŮ / Nové motocykly

Brixton Cromwell 1200 X

Marek Olbert, redakce MotoRoute, 28.8.2024

Brixton Cromwell 1200 X - motorka pro gentlemany

Přemýšlel jsem, jestli vůbec dávat této testované motorce nějaké přívlastky a hrát si s nadpisem. Napadalo mě mnoho různých, motorka pro gentlemany mi však z toho pelmelu vyšla nejlépe.

Proč? Proto :-) Vypadá uhlazeně, důstojně, retro, ale koně jejího dvouválcového motoru shodí svého řidiče ze sedadla. Teda pokud se nebude dobře držet. Ale popořadě…

Přebírám motorku, z dálky podobající se anglickému Triumphu Bonneville, ale bližší pohled a nápisy Brixton všude možně mě přesvědčují, že to není on. Brixton Cromwell 1200 se sice vyrábí v Číně, jako mnoho jiných motorek zvučných jmen, ale i on má svou centrálu v Evropě, konkrétně v Rakousku pod křídly KSR Group.

Když značka Brixton představila svůj první velkoobjemový motocykl, už na obrázcích působil velmi dospěle. Motocykly značky Brixton mají originální design, svou eleganci, slušný výkon a velmi dobrou kvalitu. Každý model Brixton přináší jízdní zážitek, ale také spojuje moderní technologie s klasickým stylem, čímž by měl oslovit široké spektrum motoristických nadšenců.

Motocykly Brixton jsou pro rok 2024 s motory 125 ccm a 250 ccm, řada Crossfire s objemem 500 ccm a horkou novinkou je motocykl Brixton Cromwell 1200 X. Je to motorka klasického vzhledu s moderními technologiemi a kvalitními komponenty.

Na první pohled se může zdát, že motor je vzducháč, ale je to moderní kapalinou chlazený motor. Další modernou jsou elektronický plyn, dvě výkonové mapy, tempomat a full LED osvětlení.

S Jakubem Nevimou diskutujeme o nesmrtelnosti chrousta, technických parametrech a o motorkách všeobecně… Hlavně ale o tomhle X a shodujeme se, že vizuálně je to moc hezká motorka. Jakub mi ukazuje, kde se odemyká sedlo, jak přepínat dva volitelné jízdní režimy, řekneme si něco základních technických údajů a můžu vyrazit na test.

Olomoucko nabízí spoustu pěkných cest, ať už s pěkným asfaltem, nebo ty šotolinové. Vyrážím vstříc zážitkům, bavím se úžasným výkonem, skvělou jízdní ovladatelností a držím se zuby nehty, abych z motorky nesletěl na zem :-) Sedadlo je s pěkným prošitím klasické ploché, a tak nenabízí prakticky žádnou oporu pro fakt brutální akceleraci a následnou jízdu, vystavenou proudícímu vzduchu.

Když říkám „brutální akceleraci“, srovnávám ji s mou Ducati MTS1200 (150 k/118 Nm). Multistrada jede jak střelené prase, ale Cromwell má kapalinou chlazený dvouválcový řadový motor 1222 cm³ se čtyřmi ventily na válec, byť jen s 83 koňmi výkonu, ale disponuje krouťákem 108 Nm už při 3100 otáčkách za minutu. Multistrada svého top krouťáku dosáhne v 7500 otáčkách. Jinými slovy, Brixton Cromwell 1200 X má svůj top prakticky hned.

Opravdu jede krutě a je to návykové. Nutno říct, že jsem na začátek nechal režim ECO, který vizuálně upraví grafiku kulatého digitálního displeje. Jelo to, jelo to velmi, ale po přepnutí na SPORT se změnil svět v rozmazanou šmouhu :-) Režim ECO si dovedu představit na celý den ježdění nejen kolem komína, ale i mnohem dál, protože si myslím, že řidiče neunaví, přesto mu dá spoustu zábavy. Naopak v režimu SPORT motorka přímo prosí "tahej za plyn," což už o klidném výletě moc nebude.

Odbočuju na šotolinovou polňačku, abych vyzkoušel jízdu mimo silnici, omrknul detaily a hlavně v pěkném slunečném dni udělal fotky. Dříve představený prototyp se od sériového modelu liší výfuky, přední brzdové třmeny jsou dvoupístkové Nissin, dříve J.Juan, jsou upravené stupačky spolujezdce a zásadní změnou jsou řídítka, která byla v počátku špatně tvarovaná pro evropsky průměrně vzrostlého řidiče. Černá kola jsou nově ve zlaté barvě a lakování „slonová kost“ s hnědým sedlem je moc pěkné.

Celá motorka má skvěle udělané detaily. Design tehdy u prototypu i teď je pořád skvělý. Jednoduchá čistá linie bez zbytečností. Vliv britské školy je znát a evropští designéři společně odvedli skvělou práci.

Byť se jedná o gumový odlitek, rukojeti řídítek působí jako prošitá kůže s vyraženým nápisem BRIXTON, na řídítkách je odmontovatelná hrazda s návlekem, vzpomínka na moje první kolo BMX, prostě scrambler. Stylové zadní světlo v kapličce, doutníkové výfuky, 3D štítek na zadním blatníku, přední a zadní blinkry nenarušují celkový vzhled motorky, 3D prvky na nádrži, frézování na blocích motoru, krytka na vstřikování, víčko nádrže,… Fakt je toho spousta, co potěší i mužské oko.

Zpracování svarů a dalších technických prvků je dokonalé.

Z elektroniky má Cromwell 1200 X tempomat a dva jízdní režimy s rozdílnou grafikou displeje. V ECO režimu dominuje kulatý rychloměr, v režimu SPORT dominuje kulatý otáčkoměr. 

Dvoukanálové ABS Bosch ve verzi 9.1 pomůže při brždění v těžkých situacích, při akceleraci zase pomůže odpojitelná kontrola trakce. 

Přestože přední tlumiče KYB se zdvihem 120 mm nejsou nastavitelné, první dojmy jsou úplně v pohodě a nemám pocit, že bych je potřeboval ladit. Vražedně se neutopily ani při prudkém brzdění, když mi do cesty vběhl pes. Dva zadní tlumiče jsou klasické, jaké byly už mnohem dříve, s nastavitelným předpětím pružiny.

To, co není na první pohled vidět, jsou útroby a komponenty motoru. Ve válcích pulzují německé písty Mahle, vstřikování zajišťuje italská značka Dell' Orto a kluzná spojka pochází od japonské firmy FCC. Standardem se už stává přesazená klikovka o 270°, která je i tady.

 

Po focení opět vyrážím na další kilometry. Ač mám problémy s páteří a další stařecké neduhy spojené s boreliózou, pro většinu majitelů bude pozice za řídítky pohodlná a ergonomická. Celkově je Cromwell X pohodlná a cestovně příjemná motorka. 

Jízda je v pohodě, jen občas v rychlejších pasážích mám pocit, že musím motorku trochu tlačit do náklonu, což by mohlo být rozložením váhy 235 kg a mojí maličkostí, možná i větším „špuntovým“ předním kolem, ovšem taky nutno říct, že Cromwell X nebyl konstruován pro broušení stupaček. 

Co zřejmě na delší cestě nepotěší, bude nízké tvrdší sedlo, ovšem to se u scrambleru tak nějak očekává. 

Jak jsem už psal výše, na režim ECO jede motor bez drsného otáčení plynové rukojeti naprosto klidně, bez rušivých pazvuků, vibrací a beze strachu o život, má příjemný zvuk a je to ta v nadpisu zmíněná „motorka pro gentlemany“. Silná, sebevědomá, ale uhlazená a má styl. Ideální do města.

Při otočení plynu na doraz se i v režimu ECO dějou divy, totální zlom však nastává v režimu SPORT. Reakce na otočení rukojeti je návyková a jedinou morální brzdou v nekonečném zrychlení a maximální rychlosti kolem tachometrových 200 km/h bude silný protitlak vzduchu. Musím říct, že ten motor je pecka. Moc by se mi líbil v nějakém více „enduro“ motocyklu. Co BRIXTONe? Nechystáš nějaký víc adventure model?

Tahle motorka lehký terén zvládne. Přes polňačku i suchý les dojedu k rybníku, kde si udělám piknik, větší dobrodružství si však žádá větší přední kolo. Sériový rozměr 110/80-18 je lepší než 17“, ovšem 19“ pneumatika by Cromwellu X slušela o něco více. Vhod by přišla i lepší ochrana proti větru, ovšem to už by nebyl ten scrambler, pro kterého jsme si do obchodu šli.  

Scrambler tak nějak z principu nepatří na dálnici ani do velkého terénu, obojí však zvládne a díky nulové potřebě motor zbytečně vytáčet, protože jede i na lechtání plynu, bude mít i slušnou spotřebu paliva do 6 litrů, ale zřejmě i méně, když se budete cestou kochat.

Je úplně nepodstatné, jestli se Brixton někde technikou a designem inspiroval, důležité je, jak se na té či oné motorce člověk cítí a jestli ho baví. Brixton Cromwell 1200 X je příjemná, kvalitně zpracovaná motorka za slušné peníze.

Velmi pškné zpracování, luxusní zvuk a úžasný zátah...

 

Další novinky 2024 od společnosti Nevima Group najdete zde WWW.


Brixton_Cromwell_1200_X (03)
Brixton_Cromwell_1200_X (03)
Brixton_Cromwell_1200_X (05)
Brixton_Cromwell_1200_X (05)
Brixton_Cromwell_1200_X (07)
Brixton_Cromwell_1200_X (07)
Brixton_Cromwell_1200_X (09)
Brixton_Cromwell_1200_X (09)
Brixton_Cromwell_1200_X (10)
Brixton_Cromwell_1200_X (10)
Brixton_Cromwell_1200_X (11)
Brixton_Cromwell_1200_X (11)
Brixton_Cromwell_1200_X (12)
Brixton_Cromwell_1200_X (12)
Brixton_Cromwell_1200_X (14)
Brixton_Cromwell_1200_X (14)
Brixton_Cromwell_1200_X (15)
Brixton_Cromwell_1200_X (15)
Brixton_Cromwell_1200_X (17)
Brixton_Cromwell_1200_X (17)
Brixton_Cromwell_1200_X (23)
Brixton_Cromwell_1200_X (23)
Brixton_Cromwell_1200_X (24)
Brixton_Cromwell_1200_X (24)
Brixton_Cromwell_1200_X (32)
Brixton_Cromwell_1200_X (32)
Brixton_Cromwell_1200_X (34)
Brixton_Cromwell_1200_X (34)
Brixton_Cromwell_1200_X (35)
Brixton_Cromwell_1200_X (35)
Brixton_Cromwell_1200_X (36)
Brixton_Cromwell_1200_X (36)
Brixton_Cromwell_1200_X (39)
Brixton_Cromwell_1200_X (39)