Olda Bubeníček, 14.11.2016
Hned na úvod je třeba říci, že jsme pro vás plánovali otestovat verzi GT, která jaksi lépe zapadá do konceptu našeho časopisu, ale jelikož pár dní před námi ji někdo položil, dostali jsme k dispozici variantu Sport.
Velkým skútrem neposkvrněn přebírám stroj a dostávám informaci, že maximálka = omezovač ve 180! Díky a brzy nashle…
Krátký úvod do stavby celého stroje jistě stojí za pár řádek. V příhradovém rámu z ocelových trubek je vložen řadový dvouválec o objemu 647 cm3 a síle 60 koní. Variátor je umístěný hned za motorem a nezasahuje do kyvky. Síla na zadní kolo je pak přenášena zapouzdřeným řetězem. Tak jedem.
Motor
Na skútr má síly dostatek a po pražském okruhu nám to odsýpá celkem svižně. V rozjezdech to sice není odpich jako u klasiky, protože CVT převodovce přeci jen chvilku trvá, než na trase plyn-motor-kolo přenese všechen potenciál tohoto vodou chlazeného dvouválce, ale pak už se to dá švihat opravdu slušně.
Překvapil mě i vcelku líbivý projev výfuku, který je z nerez oceli a sportovně namířen šikmo vzhůru.
Vzhled
Když zůstaneme u potěchy oka, jistě na Céčku zaujme přední maska s dvojicí světlometů a blinkry zapuštěnými do kapotáže. Vzhled je lehce agresivní a jasně se vymezuje vůči svému cestovnímu sourozenci. Z profilu působí Sport lehčeji a více dynamicky.
Podvozek a brzdy
Jak píše výrobce, nastavení podvozku a zavěšení C 650 Sport bylo navrženo kompletně znovu. Tuhost pružiny předních vidlic a zadního tlumiče byla snížena o 10%, což dodává skútru citlivější ovladatelnost bez snížení jeho stability.
Samozřejmě nemám srovnání se starší verzí, ale ovladatelnost a stabilita v zatáčkách nebo na nerovnostech byla příkladná.
Standardní výbava zahrnuje systémy ABS a kontrolu trakce ASC (Automatic Stability Control). O zastavení stroje se starají vpředu dva kotouče s dvoupístkovými třmeny a vzadu jeden kotouč. Velmi praktická je i automatická parkovací brzda aktivovaná sklopením stojánku.
Skvěle funguje hlavní stojan, kterým postavíte motorku opravdu levou zadní.
Úložný prostor a pohodlí
Nespornou výhodou skútrů je velký úložný prostor pod sedlem. Zde se vám v pohodě vejdou dvě přilby. Jedna do standardního úložného prostoru a druhá do vyklápěcího a prořezání odolného vaku Flexcase nad zadním kolem. Pokud byste náhodou zapomněli, že máte vak vyklopený, nebudete moci nastartovat a kontrolka bude signalizovat jeho zatažení.
Na drobnější věci jsou zde dvě úložné schránky pod řídítky vedle zapalování. Z toho levá je zamykatelná.
Sedadlo je pohodlné a příjemně měkké. Co mě ovšem nemile překvapilo, byla celková pozice nohy, zadek, řídítka. Při cestě Praha-Most jsem po 100 km cítil záda a hledal jinou pozici, abych si ulevil. Probíral jsem to s dovozcem a shodli jsme se na tom, že jízdní pozice u Sportu je víc nahrnutá dopředu na přední kolo než u GT a ovšem i sedlo celkově je vyvedeno jinak, než u bratra na daleké cesty.
Samozřejmě jsem ocenil možnost změny polohy nohou na stupačkách a jedničku do žákovský by dostalo i čelní plexi. To se dá jednoduše přenastavit dvěma umělými maticemi do třech poloh. V té nejvyšší je jezdec výborně chráněn i v rychlostech kolem 140 km/h. Když byl velký hic, šlo plexi naopak pěkně dolů.
Rozměry a dojezd
Víc než rozvor a délku bych zmínil vyšší hmotnost. S náplněmi a plnou nádrží je to bez kila čtvrt tuny. Ovšem naložit můžete až 196 kg, což pro drtivou většinu z nás znamená sebe, manželku a půl prasete. Do nádrže se vejde 15,5 litru, a to při spotřebě pod 5 litrů značí max. dojezd 300 km.
Sportovně laděné, hbité, pěkně designově vyvedené a s bohatou základní výbavou se nové Céčko 650 Sport opravdu povedlo.