Rudolf Fráňa, 3.2.2012
Jakožto testovací jezdec firmy Mitas ujedu v průběhu celého roku zhruba 50 000 km na různých typech povrchů a za různého počasí dle přání vývojářů. V několika následujících řádcích se budu snažit ujasnit základní pravidla užívání pneumatik s hrubou figurou pro velká cestovní endura dle vlastních i převzatých zkušeností.
Základní chyby:
-přetížení motocyklu
-podhuštění nebo přehuštění
-dlouhodobá rychlostní zátěž
Je třeba si uvědomit, že při dlouhodobém rychlostním zatížení podhuštěné pneumatiky s hrubou figurou dochází k vysokému zahřívání v jednotlivých figurách. Při dlouhodobější jízdě, a to především v letních měsících, dochází ke špatnému odvodu tepla z důvodu vysokých teplot prohřáté komunikace nejčastěji asfaltového povrchu, a to až k hranici 40 - 50 stupňů Celsia, kdy dochází k naprosté degradaci materiálu pneumatiky a utrhání nebo rozdrolení jednotlivých figur.
Při jednom z testů zaměřených na tuto problematiku jsem na pneumatice Mitas E-10 nahuštěné tlakem na 1 atm. absolvoval 30 km svižnou jízdu po dálnici, která měla teplotu 10 stupňů Celsia, venkovní teplota 7 st. C. Po ujetí této vzdálenosti jsem měřil teplotu vpichovým teploměrem uvnitř figury, teploměr se zastavil na 91,6 st. C. I na dotek bylo zřejmé, že dochází ke zničení pneumatiky, povrch jakoby "zšupinatěl" a silně páchnul pálící se gumou. Samozřejmě je mi jasné, že při přejezdu měkčího terénu je třeba ke zvýšení přenosu síly na podklad pneumatiky podhustit, ale je nutno myslet na skutečnost, že po návratu na tvrdý podklad musíme doplnit tlak na spravnou hodnotu doporučenou výrobcem.
Další chybou je nedodržení zásady, že s přibývajícím zatížením motocyklu je nutno zvednout tlak i v pneumatikách. V menší míře platí tyto informace i o přehuštěném tlaku, kdy pneu jede po malé ploše, která se silně prohřívá a odvod z jednotlivých figur je nedostačující.
Na cestovní enduro není univerzální pneumatika ve smyslu sportovní jízda - jízda v terénu. Chci-li jezdit rychle, nemohu jezdit na figurových pneumatikách. V opačném případě mi musí být jasný jejich malý kilometrový nájezd.
V poslední části se budu snažit rozdělit pneumatiky Mitas určené pro velká cestovní endura po stránce jejich praktického využití, popřípadě srovnat s konkurencí. Především ale nemohu nezmínit jeden zajímavý fakt. Firma Mitas již delší dobu úzce spolupracuje se světovým výrobcem pneumatik Michelin a na základě této spolupráce došlo i k inovacím směsí u pneumatik Mitas s výrobním označením E-07, 08, 09 a 10.
Mitas E-07
Jedná se o univerzální pneumatiku určenou především pro cestování na různorodých površích, počínaje asfaltem, až po nelepivé hliněné povrchy. Není vhodná na mokré travnaté terény. Snese velkou kilometrovou zátěž, až za hranici 12 000 km (dle způsobu jízdy). Konkurence Metzeler Enduro Sahara.
Mitas E-08
Její využití patří především na zpevněné povrchy, kdy podává dobrý jízdní výkon a snese náklony do krajních mezí. Nemá ráda vozovky opravované hladkým asfaltem, kde je trošičku nervozní. Nájezd dle stylu jízdy za hranicí 10 000 km. Srovnatelná s konkurencí Metzeler Tourance (ne EXP).
Mitas E-09
Tato pneu je určena pro off-road jízdu na velkých cestovních endurech, kde podává výkon vysokého standardu (nesrovnávat ale s ostrými motokrosovými pneu). Překvapí i vysoká adheze na asfaltovém povrchu, dá se využít celého jejího rozsahu. Jako slabinu je nutno uvést přední pneumatiku, která snese malý kilometrový nájezd a není schopna výkonově spolupracovat se zadní pneu. V případě zn. Mitas doporučuji zkombinovat zadní E-09 s přední E-10. Mitas přislíbil inovaci přední pneu. Kilometrový nájezd přední pneu 3 000 km (poté silně odskákaná), zadní nad hranicí 5 000 km dle stylu jízdy.
Mitas E-10
Jedná se o univerzální pneumatiku moderní konstrukce s výborným bočním vedením. Dosahuje dobrého jízdního komfortu na asfaltových površích, kdy se dá využívat velkých bočních rozsahů. Při jízdě mimo zpevněné komunikace je především určena na šotolinové a kamenité cesty, kde není náchylná na proražení a defekty. Kvůli horšímu samočisticímu efektu není vhodná pro zabahněné terény. Kilometrový nájezd u přední pneu je na hranici kolem 8 000 km a vyšší, zadní kolem 6 000 km (zvládne cestu do Severní Afriky a zpět). Konkurence Continental TKC.