Nacházíte se: CESTOPISY / Jednodenní výlety

TIP - Dvoupatrový most

Jiří Bašný, 25.1.2010

tadalafil mylan

cialis generico online italia consegna veloce go

Patrový most není v našich zemích až tak rozšířené konstrukční schéma, leč pár se jich najde. Daleko více jich je v zahraničí, kde ale ponejvíce sdružují dva druhy dopravy. Většinou se tak jedná o silniční a železniční most. Aby ale po jednom mostě vedly dva druhy silničních komunikací, to je dost rarita. A máme ji u nás, takže si jej můžeme bez problémů prohlédnout.

Možná každý neví, že dálnice se u nás začala stavět ke konci první republiky a na začátku německé okupace. A jelikož její nejnáročnější části, tedy mosty, se staví nejdéle, začaly se budovat s předstihem. Některé z nich byly začleněny i do stavby nynější D1, spatřit je můžete hlavně v úseku za Prahou do Mirošovic. Zbylé, které se stavěly převážně na Českomoravské vysočině, po třiceti letech už svými parametry nevyhovovaly a byly opuštěny. Dnes je možno je najít, jak stojí v lesích a vedou odnikud nikam, dost jich je v okolí švihovské přehradní nádrže na Želivce.

Severní předmostí z okresní komunikaceJeden z nich však unikl smutnému osudu betonového skeletu zvolna se rozpadajícímu bez užitku uprostřed lesů. Nedaleko Vojslavic trasa dálnice překračuje hluboké údolí Želivky a na konci třicátých let tu vyrostl dálniční most, neobvykle trasovaný do oblouku a ještě výškově rozdílný. V šedesátých letech se projektanti rozhodli jej využít. Východní strana s obslužnou kontrukcíProtože však v té době již maximální stoupání bylo povoleno nižší než předtím, hledalo se jiné využití. Kupodivu, řešení se našlo brzy. Původní betonový most převedl přes údolí místní silničku, na jeho předpolích byly vybetonovány opěrné zdi a na ně a současně i na zesílený původní mostní skelet bylo usazeno druhé patro. To bylo vytvořeno mohutným ocelovým svařencem, po jehož horní straně posléze vede dálniční vozovka. A tak dílo, vystavěné už před sedmdesáti lety, slouží místňákům i dálkoplazům dodnes.

Tentokrát to nebude s hledáním tak obtížné, neboť i na té nejmenší mapě naší republiky „dé-jedničku“ najde každý. Bližší lokalizace – Exit 75 Hořice a Exit 81 Koberovice, nic jednoduššího. Opustíte-li „hájvej číslo jedna“ na jednom z nich, není cesta pod most problémem. Na sjezdu Hořice vyjedeme na sever a na křižovatce uhneme Horní ocelová konstrukce je dobře patrnána východ, cedule míří na Koberovice. Následuje táhlý sjezd víceméně podél dálnice, až okreska zahne pravou zatáčkou pod most, a jsme na místě.
Na sjezdu Koberovice opustíme dálnici opět severním směrem, ve vsi odbočíme vlevo poměrně krkolomným sjezdem a pokračujeme podél tělesa dálnice. Okreska jej posléze podjede, následuje odbočka do vsi, ale pokračujeme dál, a po pár stech metrech jsme opět na místě, leč z východu. Zaparkovat není problém, pravá půlka dolního mostu je nevyužita a placu je hafo.
Vše nutné najdeme v blízkém Humpolci, a poježdění kolem je též vynikající.

Jiří Bašný

Info na netu:

http://www.humpolak.cz/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=13
http://www.dalnice.com/nov_clanky/cl_2007/23512.htm
http://www.hrady.cz/?OID=6953
 


vojslavice_1.jpg
vojslavice_1.jpg
vojslavice_2.jpg
vojslavice_2.jpg
vojslavice_3.jpg
vojslavice_3.jpg
vojslavice_4.jpg
vojslavice_4.jpg
vojslavice_5.jpg
vojslavice_5.jpg
vojslavice_6.jpg
vojslavice_6.jpg
vojslavice_7.jpg
vojslavice_7.jpg
vojslavice_8.jpg
vojslavice_8.jpg