Petr Doležel, www.petrdolezel.eu, 22.5.2012
Dne 28. 4. 2012 proběhl ve městě Bruntál 4. ročník motorkářské akce „Vítání jara“, kterou organizovali „MotoRafani Bruntál“. Pozváni byli všichni s motorkami všech kubatur, ale i bez nich. Sraz byl stanoven na 10. hodinu na nám. Míru, akce měla probíhat do 22 hodin.
Na akci se chystám už v neděli 22. 4. Ten den jsem na webu našel pozvánku na tuto akci, a tak jsem začal plánovat trasu kudy pojedu a kde všude se podívám. Cestou jsem se chtěl zastavit na vodní nádrži Slezská Harta, rozhledně Cvilín u Krnova a rozhledně Hanse Kudlicha u obce Úvalno. Když už budu u hranic s Polskem, tak jsem ještě přidal jednu menší zajížďku k severním sousedům do města Głubczyce pro jednu kešku. Podle Googlu bych měl najet 319 km plus „spanilá jízda kolem Bruntálu“. Odjez z Kroměříže v 7.00 a návrat až se vrátím.
Ráno je 10°C, vytahuji z garáže Jawu 350/640 s plnou nádrží a PAVa-40. Pro PAVa jsem se rozhodl předchozí večer, jelikož je po rekonstrukci, a tak bych jej rád někam vytáhl a vyzkoušel před dovolenou.
Převlékám se a před 7. hodinou vyrážím na cestu. Asi po 5 km zjišťuji, že mi chybí mobil a jelikož v něm mám navigaci a program na hledání kešek, tak se pro něj vracím zpět do garáže. Pak na druhý pokus opět vyrážím.
První zastávka je dřevěný kostelík v obci Lipná. Cestou potkávám spoustu kolařů na horských kolech a před Potštátem je mi jasné, kam všichni jedou. Je zde nějaký závod a spousta lidí. Kostelík je pěkný, obklopen malým hřbitůvkem. Fotím si ho, beru kešku a vyrážím na další část cesty.
Krásně svítí sluníčko, začíná se dělat teplo a další zastávka je u vodní nádrže Slezská Harta. Z Jakubčovic nad Odrou jedu po silnici č. 442, která vede krásným klikatým údolím, a tak si tu cestu pěkně užívám. Do Vítkova vjíždím rychlostí 65 km/h a hned po 100 metrech tam stojí Policie. Šlapu na brzdu, abych se dostal na předepsaných 50. Projíždím kolem nich a oni se naštěstí po mně jen dívají.
Za Vítkovem pokračuji pěknou krajinou a přejíždím hráz vodní nádrže Lobník a následně kolem nádrže jedu až k silnici č. 46. Zde odbočuji směrem na Olomouc a jedu do obce Bílčice. Tady odbočím nasilnici č. 452 která mně dovede na hráz vodní nádrže Slezská Harta a pak až do Bruntálu.
Na Slezské Hartě chci najít kešku, ale v její těsné blízkosti se něco děje a je tam slyšet rachot nějakého stroje. Tak si ji nechávám na jindy a po focení pokračuji do Bruntálu. Cestou vidím, že na Pradědu je ještě sníh a tady je krásné teplo. V Bruntále dávám na křižovatce přednost skupince motorek, a tak se hned na ně přilepím s předpokladem, že jedou také na sraz. Po krátké projížďce městem již vjíždíme do pěší zóny k náměstí, kde stojí Policie a před náměstím mi na motorku vylepují nálepku účasti na „Vítání jara“. Nyní si mně předávají pořadatelé a posílají mně stále dál, až objíždím celé náměstí a parkuji na chodníku vedle dalších motorek. Do Bruntálu jsem přijel v 9.45.
Ve středu náměstí je několik stánků s pitím a jídlem, atrakce pro děti a podium, kde hraje kapela. Po obvodu se postupně hromadí motorky a náměstí se začíná plnit lidmi. Před 11 hodinou je již problém se s motorkou vůbec mezi lidmi protlačit. Jelikož mám dostatek času, tak procházím po blízkém okolí a dělám pár fotek. Motorek přibývá a už tady není místo, a tak je pořadatelé nechávají zaparkovat v okolních uličkách. Stroje jsou zde opravdu různých kubatur, značek, a stáří. Podle informací co jsem dostal by zde mělo být na 300 motorek.
V 11 vyrážíme na Spanilou jízdu okolím Bruntálu. Kolonu vede policejní Honda se zapnutým majákem, za ní jede dlouhá kolona motorkářů a její rychlost se pohybuje mezi 30 - 40 km/h. Policie na křižovatkách zastavuje provoz, aby naše kolona mohla klidně projíždět. Někteří motorkáři se však v koloně chovají jako blázni a stále se někam tlačí dopředu a vzájemně se předjíždí jednou zleva, podruhé zprava. Možná nebude překvapením, že to jsou ti, co sedlají supersporty. Na druhou stranu ti co řídí čopry jedou řádně za sebou, jak se říká „cik cak“.
Během 2 km za Bruntálem již jedu ve skupince za nimi, všichni na supersportech jsou někde vepředu a já jedu za čoprákama až zpět do Bruntálu. Sem tam se mezi náma protlačí nějaký ten další supersport, ale jede se pohodově a po 45 minutách jsme opět na náměstí.
Po 12. hodině opouštím náměstí Míru v Bruntále a mířím přes Krnov do města Głubczyce v Polsku. Před Krnoven se zastavuji v motorestu na oběd. Poté se vracím na parkoviště a pod motorkou vidím nějakou olejovou kaluž. Prohlížím spodní část motoru a vidím, že je celý od oleje. Kromě motoru je od oleje i zadní kolo a PAV. Takže je prasklý blok motoru, nebo je v háji gufero u výstupu z převodovky a domů to mám nějakých 150 km...
Nyní se o mě pokouší infarkt, ale říkám si, že snad je to gufero a všechen převodový olej nemůže vytéct, a tak po nastartování pokračuji v plánu cesty. Krnovem jenom projíždím a za malou chvíli vjíždím do Polska. Chvíli mi trvá, než se zorientuji v jejich značení, ale do cílového města mě bezpečně dovede navigace a já zastavuji před budovou bývalého nádraží Głubczyce. Kešku nacházím téměř hned, pak si nádraží fotím a jdu zpět k motorce.
Nasedám a vyrážím směrem do Krnova, kde chci navštívit místní rozhlednu Cvilín. V Krnově se přede mnou zapne přejezd, tak zastavuji a čekám. Za okamžik za mnou zastaví motorky s Polákama, ale přes přejezd nic nejede. Když už to trvá delší dobu, tak vypínám motor a čekám. Za nějaký čas, aniž by něco projelo, přejezd zhasne, a tak vyrážím...
Rozhledna Cvilín stojí nad Krnovem na kopci Cvilín, v sousedství kostela Panny Marie Sedmibolestné. Motorku nechávám na parkovišti u kostela a jdu na rozhlednu. Je kruhového průřezu a nahoru vycházím po dřevěném schodišti. Výhled z rozhledny je opravdu nádherný. Krnov mám pod sebou jako na dlani a je vidět daleko.
Po návratu k motorce kontroluji, jak velká je olejová kaluž pod motorkou. Samozřejmě, že kaluž tam je, což znamená, že v převodovce ještě nějaký olej je, a tak mě to částečně uklidňuje... Startuji a jedu k další rozhledně, která je vzdálená jenom 4 km směrem na Opavu.
Rozhledna Hanse Kudlicha se nachází u obce Úvalno. Je to zděná dvoupatrová stavba čtvercového půdorysu. I zde je krásný výhled a pohodu mi kazí jenom silný vítr.
Po návratu z rozhledny si všímám, že mám levou nohavici postříkanou od oleje, a tak hledám příčinu. Důvod jsem našel vzápětí v podobě netěsnícího levého kluzáku předního tlumiče. Super, tak tu máme druhou závadu a opět se jedná o olej...
Nyní je již má cesta u konce a zůstává jenom návrat domů. Cestu jsem plánoval po silnici č. 460 a zastavuji ve Velkých Heralticích, kde vyzvedávám kešku. Jelikož už nemám moc benzínu a rezerva se ozve co nevidět, tak v navigaci volím nejbližší čerpací stanici, která je v obci Litultovice. Po dvou kulometrechm již musím přepnout na rezervu a dál cesta probíhá v klidu, jenom občas zápasím s větrem o směr jízdy.
V Litultovicích natankuji opět plnou nádrž a spotřeba je 5,2 l/100km. To se mi zdá příliš, ale za velkou spotřebou bude asi ta spanilá jízda, jelikož jsem měl zařazený pouze na 2. až 3. rychlostní stupeň.
Nyní vyrážím po silnici č. 46, z níž odbočuji na již známou 442. Projíždím opět malebným údolím až do města Odry, kde najíždím na silnici č.47, která mě dovede až do Přerova.
Před Hranicemi na Moravě na mně blikají auta, a tak si myslím, že mi asi nesvítí přední světlo. Zastavuji a zjišťuji, že opravdu nesvítí. Náhradní žárovku nemám, jedu tedy do Hranic na Moravě, kde ji kupuji. Žárovku vyměňuji a tím opravuji i třetí závadu za dnešní den.
Během opravy se u mne zastavuje asi padesátiletý muž a pochvaluje mi motorku, že je moc pěkná a bavíme se o Jawách. V duchu jsem se styděl za ten olejový flek pod motorem.
Špinavé ruce jsem si umyl v Kauflandu a vracím se k motorce. Vidím, že pod PAVem něco trčí a když přijdu blíž, nevěřím svým očím. Trubka rámu je prasklá, takže je rám na dvě půlky. Pohromadě to drží jenom korba vozíku. V ten okamžik jsem se dal do smíchu, protože dnešní den je opravdu s velkým „D“. Tolik závad co mám dnes jsem neměl ani během celého loňského roku! Kontroluji PAVa, zda se sním dá dál pokračovat, ale když vidím, že to ty 4 šrouby M6 udrží pohromadě, tak pokračuji dál. Jenom jedu opatrně přes větší nerovnosti.
Domů jsem již dojel bez komplikací kolem 20. hodiny. Najel jsem celkem 390 km a tento den jsem si opravdu užil, ať už pěknou spanilou jízdou, počasím, výhledem z rozhleden, tak i závadami na motorce :-).
P.S.: Důvod vytékání oleje bylo vypadnutí gufera na výstupu z motoru. Gufero mělo najeto asi 800 km. Vyměnil jsem jej za jiné a třeba se to už nestane.