Text: Jiří Bašný, foto: Jan Lomoz, 5.2.2020
Značka SOMOTO vznikla v roce 2010 spojením čínského kapitálu a japonské technologie a konstrukční motocyklové školy s cílem vyvinout a nabízet motorky klasického anglického střihu se „současným“ srdcem a komponenty.
Po deseti létech fungování nabízí poměrně širokou škálu motorek. Řada Café Race / Classic / Scrambler využívá víceméně shodný podvozek a vzduchem chlazený jednoválec s obsahem 400, 250, respektive 125 ccm. Jednotlivé verze se převážně liší designovými prvky a komponenty podvozku (přední vidlice, brzdy atd). Sortiment doplňují dvě padesátky, moped Ciclone a „klasická“ motorka HY50 Classic.
Přesně deset let po založení továrny se značka SOMOTO dostává i na český a slovenský trh. V lednu 2020 začíná působit zastoupení značky, showroom a další najdete na Praze 9 v Hrdlořezích nedaleko pověstného „údolí dutých hlav“ (modří vědí, ostatním poradí strejc gůgl či tetka wiki) přímo na kolínské výpadovce pod žižkovským Jarovem.
V Česku zastoupení zatím nabízí výše zmíněnou trojici v kubaturách 400 a 125 ccm. Vzhledem k měsíci prezentace a s ním související povětrnostní situací jsme spolu s naším redakčním fotografem měli možnost prohlédnout si modelovou řadu pouze v klidu a v příjemné komorní atmosféře.
Vrcholovým modelem řady je jasně Café Race, na což poukazuje jak vyvážený design této odnože anglické motokultury, tak i použití nejkvalitnějších (samozřejmě i dražších) dílů, jako jsou brzdy, upside down vidlice či zadní tlumící jednotky.
Modely Classic a Scrambler jsou si navzájem o dost podobnější. „Kafáč“ se od zbylých modelů odlišuje sportovnějším posazem, spíše klasický a pohodlný trojúhelník nabídne Classic a Scrambler. Všechny tři modely pojmou i dobře rostlého bílého Středoevropana, jak bylo vyzkoušeno „Širokým“ (autor) i „Dlouhým“ (fotograf).
Naše následná a poměrně detailní prohlídka neobjevila nějaké markantní technologické nedostatky, kterými dříve některé motorky z pevninské Číny dovedly nepříjemně překvapit. Inu, zřejmě se výrobci daří dodržovat a hlavně kontrolovat kvalitu výroby.
Z našeho cestovatelského pohledu se jeví lehkou pižkou na kráse absence nabídky jakýchkoliv doplňků, jako jsou padáky, nosiče, kufry nebo tankvaky, optimalizované pro nabízené stroje. Podle informace se ale doplňky připravují a mají se brzy objevit.
Závěrem lze konstatovat, že stroje v Česku nově etablované značky působí příjemným dojmem a nabídnou velmi zajímavý poměr „výkon / cena“. Prostě, za zajímavé peníze si můžete dopřát mašinu, která vyhoví potřebám mnoha jezdců a svým vzhledem a vlastnostmi mezi ostatními motorkami své třídy rozhodně neurazí.
Doufám jen, že s příchodem lepšího počasí budu mít možnost se na některém stroji od SOMOTA skouznout. Jestli bych si mohl vybrat, nejvíce mně konvenuje Scrambler...