Jan Dufek, 11.2.2013
Tak se to blíží, za necelý týden startuji na závodě Intercontinental Rally po původních stopách Dakaru v Africe. Ale popořadě.
Po úspěšné singl cestě do Mongolska a zpět před rokem jsem začal uvažovat, jak svou motorkářskou duši opět naplním novým dobrodružstvím. Jelikož se nám doma narodil syn Kryštof, tak cesta na tři měsíce nepřipadá v úvahu. Tedy namísto klidného cestování s poznáváním krajiny a místních lidí jsem zvolil adrenalinové dobrodružství v podobě organizovaného závodu po původní klasické cestě Rally Dakar v Africe. Trasa se velmi podobá té zrušené v r. 2008.
Start závodu je v pondělí 28.1. ve Španělské Almerii a cíl je v senegalském Dakaru u Růžového jezera - viz mapa.
Během 14 dnů ujedeme skoro 6 tisíc kilometrl off-roadem. Denně tedy 400 až 600 km. Dokážete si představit, že o běžnou dovolenou nejde, každý den minimálně 10 hodin na motorce, ale právě to je výzva.
Můj cíl není až tak konkurovat lehkým motorkám ostatních závodníků se skoro profi zázemím, ale dojet do Dakaru po ose a bez zranění. Vše ostatní navíc bude jen bonus. V kategorii motocyklů startuje cca 30 závodníků, kdy dle minulých ročníků zhruba jen polovina dojede do cíle.
Naše společné zázemí (CZECH BEER RALLY TEAM) skýtá 4 závodníky: Jirka Kalát CZ na BMW F 800GS, Jindra Moravec CZ, Peter Harsani SK, oba na KTM 690 Rally, a já na BMW F 800GS. Doprovodné auta máme dvě: Ford Transit jako přepravní vůz pro věci a off-roadovou rychlou asistenci Toyota Hilux. Obě auta po dvou řidičích z řad našich kamarádů a známých.
Svou motorku jsem celou letošní sezónu pečlivě připravoval a ladil. Zúčastnil jsem se i pár lokálních a jednoho rumunského off-road závodu pro velká endura jako trénink. Seznam doplňků na motorce by byl moc dlouhý, tak jen namátkou: nové pérovaní a tlumiče (předek Bitubo, zadek Ohlins s kompresí), náhradní sada celých kol Excel, stupačky Pivot Pegz, pneu Michelin Desert Race + bib-mousse (nepíchnutelná duše), plno Touratech doplňků, navigace, tlumič řízení, molitanové filtry... atd.
Celá rally je monitorována organizátorem pomocí satelitního messengeru SPOT. Pro ty, kteří chtějí sledovat každý den trasovaní pozice v cca desetiminutových intervalech, je ZDE odkaz na můj SPOT. Trasovaní začne být aktivní v sobotu 26.1. od večera.
Na webu www.motoroute.cz se pokusím každý večer poslat SMSku s krátkým popisem dne a situace při rally. Pokud bude nějaké připojení, pošlu i pár fotek. Během závodu budu natáčet na kamerku na helmě, tedy po návratu bude materiál na nějaké intro. Také určitě sepíšu článeček do tištěné verze MotoRoute.
Držte mi prosím palce, ať můj smělý plán, tedy dojet do Dakaru, vyjde, pokud možno bez větších problémů.
Chtěl bych poděkovat sponsorům za jejich podporu:
Rockway za poskytnutí kompletního enduro oblečení
Geneze za poskytnutí chráničů a olejů
Halbich za přípravu tlumičů
CEL-TEC za kameru ActionPro
Car Servis za servis motocyklu
Touratech za vybavení a přípravu Garmin navigace
MotoRoute za mediální podporu
Aktuální zprávy ze závodu:
27.1.:
Včera cesta v pohodě, kluci s motorkama už na nás čekali v Almerii v kempu. Je tu 20 stupňů. Dnes povinné přejímky motorek a servisních vozů stylově na pláži kempu. Jsou tu hustý off-road káry a profi teamy se servisními náklaďáky.
Zítra první etapa, jen přeplavba do Maroka a pak silnicí do prvního bivaku.
Ahoj.
28.1.:
Dnes přeplavba dlouhá a nudná, pak přejezd v Maroku cca 130 km do bivaku. Zítra start v 5 ráno, cíl za 530 km. Rychle spát, aspoň trochu.
Na webu IRka je prý krátké video z prvního dne.
29.1.:
Tak dnes to začalo naostro. 350 km ostré erzety prověřilo každého z nás. Těžké pískové duny Erg Sheby v Merzuga na závěr.
Náš team je ok, jen Jirka s druhým F 800GS roztrhl zadní tlumič, naštěstí má náhradní.
Ježdění na písku je fajn, prostě držet plyn a nepouštět ho.
Zítra jedeme podél alžírských hranic do El Mhamid.
30.1.:
Dnes nádherná etapa původního Dakaru: Merzuga - El Mhamid. Na trase se vystřídaly všechny povrchy - duny, kameny, solná jezera a feš-feš. Ten byl letos místy ke kolenům, protože dva roky nepršelo. No opravdu náročné.
Ke konci etapy mi vytekl olej z vidlice. Gufero už je vyměněné.
Náš team zatím jede bez větších problémů. Večer v bivaku stále dokola: jídlo, servis motorek a spát. V noci mrzne, přes den kolem 20 stupňů.
31.1.:
Ráno začalo dunovým polem "na zahřátí". Úsek hlubokým pískem vyjetých kolejí. Docela mi to šlo, připadalo mi to jak jízda v hlubokém sněhu. Pak úseky rychlých solných jezer, kde se dá jet naplno. Poté 150 km šutrovatých pist.
Dnes žádný pád a jako bonus jsem po třetí etapě devátý z motorek a dokonce první z Čechů! Ale závod končí až v Dakaru, ještě se bude lámat chléb.
Organizátor zrušil druhou erzetu, protože vojáci hlídají marocko-alžírskou hranici. Zatím jedeme... (SMS zřejmě neúplná).
1.2.:
Ráno start etapy až v 11, protože první erzeta opět zrušena kvůli blízkosti alžírských hranic. Dnes extrémně rychlá trasa, rovné pisty okolo překrásných stolových hor, na kterých někteří jeli i 180 km/h. Já se držím zpět, protože díky tomu pár motorkářů i aut skončilo pomlácených. Také začíná být horko, kolem 30, trochu jsem i bloudil. Jeden z kontrolních bodů byl ve skalnatém údolí kam nevedla cesta, aspoň já ji nenašel. Tak jsem se spustil dolů freeridem. BMW zatím drží.
2.2.:
Jsme u moře. Dnes masakr. Celá RZ 530 km náročného offu. Už se mi o pistách i zdá... První seznámení s dunami, kde jsem se zamotal a zahrabal motorku. V 30 stupních síly rychle ubývají. Večer servis, nová zadní guma a zítra nanovo, konec v Dakhle.
Pomalu klesám výsledkovou listinou, po 6. etapě celkově 11. z motorek. Musím mašinu šetřit, ještě nejsme ani v půlce. Duny v Mauretánii mi už teď nahánějí respekt. V našem teamu stále jedeme všichni.
5.2.:
Již dva dny nepřišla od Honzy žádná SMS, ale dle tabulek stále jede. Zde je alespoň oficiální zpráva ze 7. etapy:
Sbohem Maroko, dobrý den Mauretánie, tak nějak by se dalo vystihnout současné dění kolem Intercontinental Rally 2013. Dnešní 280km dlouhá etapa přivedla účastníky Intercontinental Rally do města Dakhla. Hranice s Mauretánií jsou vzdálené cca 5 hodin cesty. Dnešní etapa patřila mezi nejrychlejší v celém podniku. Závodníky zavedla na marockou obdobu české dálnice D1, jen návěstidla a mýtné brány vystřídalo kamení a pneumatiky. Bir Anzarane je několik metrů široká pista, po které stroje mohly uhánět neomezenou rychlostí. Nejrychlejší jezdec sedmé etapy jezdí pod českou vlajkou za tým Alimax racing, Lukáš Černý dorazil do cíle v čase neuvěřitelných 2h 20min a vedoucího průběžného pořadí Victora Riveru za sebou nechal o dlouhých patnáct minut. Nejrychlejší mezi auty byl tým Glad.dk v čase jen o minutu pomalejším, než Lukáš. Zítřejší přejezd do Mauretánie zabere celý den, večerní briefing už bude ve městě Bou Lanouar.
Honza byl v etapě dvanáctý se ztrátou 26 minut na vítěze, celkově je rovněž zatím dvanáctý.
8.2.:
Od Honzy nemáme už několik dní žádné zprávy. V 9. etapě zůstalo velké množství motorek i aut v dunách a podle SPOTu byl mezi nimi i Honza, který požádal o asistenci a ve výsledkové listině je označen jako OUT. Velké problémy měli i jezdci na čele pořadí. Stojí za zmínku, že celkově na prvních dvanácti místech v etapě dojely motorky, teprve třinácté bylo první auto.
V průběhu 10. etapy organizátoři stále ještě vyprošťovali posádky uvízlé v poušti předešlý den. 11. etapa byla neměřená, pouze přesun do Senegalu. Všichni uvíznutí by nyní již měli být vyproštěni, ozveme se jakmile budeme vědět víc.
Celkově vede Victor Rivera na KTM 530, nejlepším Čechem je zatím Jindřích Moravec na KTM 690R na 5. místě.
9,2.:
Dle posledních zpráv, zatímco rally včetně všech organizátorů je už v Senegalu, Honza s místními stále vyprošťuje motorku z mauretánských dun...
10.2.:
Konečně zprávy přímo od Honzy:
Žiju... Nevím, jak to krátce shrnout, ale zůstal jsem bez benzínu v dunách Sahary a jediná cesta ven byla po dni čekání pěšky. Pak několik pokusů vrátit se pro moto. Šílený. Sahary a písku mám plné zuby, a to doslova. Strávil jsem tam celkem čtyři dny.
Teď jsem v Senegalu a mám i motorku! Ještě jedu dohnat poslední den rally okolo Růžového jezera, i když už bez umístění. Ale do Dakaru dojedu :-). Zkušenost veliká, respekt Afrika!
Poslední etapa už byla jen symbolická. Hromadný start a konec po pár kilometrech na pláži u oceánu. Nezbytné focení a gratulace všech za dojetí. Moc krásný pocit dojet. Ředitel závodu mi přezdívá Monsieur Desert - ta jak jsem strávil v poušti ze všech nejdelší čas. Celou dobu organizátor sledoval můj postup přes SPOT kvůli bezpečnosti, což mě potěšilo. Netušil jsem, že můj postup záchrany motorky takto monitorují.
Sedíme v baru naproti Růžovému jezeru a užíváme si konec rally.
11.2.:
Závěrečný ceremoniál byl zábavný. Společná večeře všech účastníků, kde se podával předkrm a opečené skopové. K pití šampaňské. Každý účastník dostal památeční křišťálovou krychli s vygravírovaným logem a FINISHER. Předávání cen vítězům, výsledky jsou na internetu. Má veliká gratulace vítězům. V podstatě byli vítězové všichni, kdo dojeli do Dakaru. Rally je šílená porce km. Já najel kolem 5000 km, a to jsem vynechal dvě etapy v závěru. Je to o tom jet a nekoukat se moc kolem sebe. S poznávací mototuristikou to nejde srovnat, ale každopádně je to dobrodružství, adrenalin, únava, radost, bolest, stres atd. Žádná dovolená pro někoho, kdo chce odpočívat. Pokud ovšem jedete adventure kategorii, poznáte krajinu lépe, tam nejde o čas.
Pouštní etapa Mauretánie č. 9 byla letos nejtěžší v celé historii. Celkem v poušti zůstali 4 motorkáři a několik aut. V podstatě rozhodla o pořadí. Teď si dám nějaký čas pokoj a vymyslím něco nového. Motorky mám teď dost. Díky našemu teamu za podporu a organizátorům za jejich skvělou práci. Omlouvám se všem, kdo měli obavu o mé zdraví. V Mauretánii nefunguje žádný operátor, takže jsem nemohl dát nijak vědět, že jsem v pořádku. Ze SPOTu to mohlo vypadat jinak. Omluva směřuje zejména mé rodině a blízkým.
Celkové výsledky:
Moto:
1. Rivera, Victor (232), KTM EXC 530, 44:34:00
2. Guldager, Klaus (222), KTM EXC 530, 46:52:00
3. Merino, Julian (242), Yamaha WR 450, 49:03:00
Auto:
1. KB System Offroad Team 1 (253), Bowler Wildcat, 60:41:00 (CZ!!)
2. Outback Company 1 (260), Land Rover Defender 90, 63:03:00
3. Team Glad.dk (252), Bowler QT Wildcat, 63:37:00
Další čeští jezdci (celkově):
5. Moravec Jindrich, KTM 690 R
7. Cerny Ales, KTM 690 R
9. Forejt Vlastimil, Jenc Vlastimil, Bowler Wildcat (viz výše - nejlepší z aut)
13. Nachtigall Ondrej, Radousova Lucie, Toyota Hilux
22. Kalat Jiri, BMW F 800GS
23. Rezny Pavel, Semenov Alexandr, Toyota Land Cruiser LJ 70
Video: