Radek Kriegler, 15.8.2011
4. vozíčkářská sajdkárová expedice z pětiletého cyklu expedic na všechny kontinenty se odehrávala na evropském kontinentu v termínu 22.7. - 7.8. 2011.
Díky dostupnosti destinace se podařilo v letošním roce vyjít vstříc více zájemcům o motorkářské cestování. Posádku expedice tvořily vozíčkářky Šárka Holasová z Prahy a Anka Mihová z Košic – každá v sedle sajdkáry absolvovala polovinu expedice v celkové délce 4980 km.
Řidičem sajdkáry a organizátorem expedice byl Radek Kriegler, předseda občanského sdružení MC Outdoors Riders, který v rámci své motorkářské cestovky Mc Outdoors Agency pořádá motorkářské výpravy již od roku 2008.
Na výpravu vozíčkářům přispěli motorkáři prvním ročníkem benefiční vyjížďky a sbírky MC Outdoors Ride.
První polovina expedice byla pojmuta jako typická motorkářská dovolená díky partě lidiček pod vedením průvodce Milana Vokatého. Milan připravil trasu dlouhou tři tisíce kilometrů, které se účastnila také vozíčkářka z Košic Anka Mihová.
Motocykl se sajdkárou připravila firma Carservis s.r.o. - vozíčkářská sajdkára s Kliktronikem je postavena na bázi BMW R 1100S a sajdkáry Velorex.
Anka Mihová v sedle sajdkáry zvládla náročné úseky v Ukrajině a v Rumunsku, kde jsme jezdili i vedlejšími tahy, což znamenalo hopsání po kamenitých silnicích. Sidecar se osvědčil a v terénu i na silnici byl schopen předjíždět i sólové motorky určené k jízdě terénem, nebo naopak k závodům na silnici. Bylo to dáno zejména výkonem motocyklu a skvělým odpružením sajdkáru v kombinaci se zkušeným řidičem (pozn: Radek Mc Outdoors – autor článku - již odřídil s vozíčkáři čtyři motorkářské expedice v celkové délce 21 tis. km v šestnácti zemích světa na čtyřech kontinentech).
U motocyklu BMW zlobilo startování, a tak jediné prodlevy jsme měli díky této závadě.
Anka Mihová měla možnost poznat jaké je to cestovat s motorkáři – a dle jejích slov byla ráda za tuto neobvyklou zkušenost. Vrcholem expedice bylo zdolání rumunských polonin a vyjetí na dostupný vrchol ve výšce 1600 m n.m., kde nás prohnali psi hlídající velká stáda ovcí. Setkání s rumunskými kočovníky nebo návštěva pravoslavného dřevěného kostelíka obzvláštnily první polovinu expedice Europa Cross Roads 2011.
Druhá polovina sedmnáctidenního putování po osmi státech střední, východní a jižní Evropy začala pro Šárku Holasovou na jižní Moravě v Břeclavi. Sajdkára již nebyla doprovázena motorkáři, a tak bylo možno itinerář více přizpůsobit individuálním přáním vozíčkářky. Startování nám bylo ulehčeno náhodou – u jedné benzínky jsme zjistili, že motorka startuje dobře, když stojí do kopce, nebo se s ní zakývá ze strany na stranu. A tak jsme díky tomuto objevu mohli zastavovat u více památek, zajímavostí a nádherných vyhlídek a expedice se stala o to přitažlivější.
Po průjezdu Rakouskem jsme absolvovali výjezd lanovkou na Vogel s nádhernými výhledy na Bohinjské jezero. Výprava pokračovala přes italské Dolomity a vrcholem byl výjezd na vrchol lanovky sajdkárou obslužnou silnicí, kde se nám ukázal nádherný výhled na zahraniční cíl cesty a klenot Dolomit Marmoládu.
Na zpáteční cestě Rakouskem jsme ujížděli dešti přes Grossglockner, zastavili se na jezeru Konigsee a výprava byla završena třešinkou na dortu – slaňováním na Vítkově Hrádku v jižních Čechách, které zprostředkoval Míra Kovačičin, předseda občanského sdružení stejného jména. Sdružení Vítkův Hrádek bylo také humanitárním partnerem expedice.
Závěrečné hodnocení:
Rozdělení do 2 částí umožnilo dvěma vozíčkářkám prožít dobrodružství s motorkou. Kratší časový úsek expedice se ukázal jako výhodou pro vozíčkářky s náročnějším typem handicapu (nejednalo se o trénované sportovkyně).
Vozíčkářská sajdkára na bázi BMW R 1100S byla spolehlivá – 90% cesty jsme odjeli na ruční řízení – bylo tedy potvrzeno, že se jedná o motorku vhodnou a prověřenou na dlouhé cesty pro vozíčkáře. Šikovný Jirka Ledinský z Carservisu dořešil úpravu přední vidlice tak, aby sidecar byl snadno ovladatelný pro vozíčkáře, za což mu patří dík. Vozíčkářská sajdkára bude po odstranění závady se startováním nabídnuta k užívání Motoklubu vozíčkářů Česká Republika a Parapleti.
Poděkování směřujeme také Hlavnímu městu Praha, městské části Praha 6, firmě Geneze a firmě Carservis, kteří podpořili pořádání expedice. Hlavním sponsorem byla firma Radek Kriegler, Mc Outdoors Agency.
Detailní cestopisy v motorkářském tisku a na webu cestovatelky Šárky Holasové a Anky Mihové.
Kontakty:
Vozíčkářka Šárka Holasová z Prahy, tel.: +420 739 319 111
Vozíčkářka Anka Mihová z Košic, tel.: +421 905 856 761
Radek MC Outdoors, tel.: +420 774 507 809